Eheee… Au trecut vremurile în care faci treabă cu un Boost post de 100 de lei. Costul reclamelor e tot mai ridicat, profesioniștii buni se găsesc mai greu ca sufletul pereche, iar competiția e din ce în ce mai acerbă. Soluția? Traficul organic atras prin Blog.
Traficul Organic vs. Traficul Plătit
Să-ncepem cu-nceputul. Care-i unul, care-i altul și de ce nu poți trăi fără ele. Uite o analogie simplă care descrie clar diferența dintre cele două:
Dacă traficul organic e ca mașina personală, traficul plătit e ca taxiul. Te costă mai puțin pe moment pentru că plătești doar 2-3 curse, dar pe termen lung te rupe.
Te-am pierdut? Hai să vedem ce înseamnă mai exact ambele forme de trafic, de unde vin și cum le poți folosi în avantajul tău.
Ce este traficul organic
La fel cum îi sună și numele, traficul organic e reprezentat de publicul pe care îl atragi pe site în mod natural. Ca o analogie din lumea reală:
traficul organic = clienții care intră într-un magazin direct de pe stradă fără nicio invitație
Surse de trafic organic
SEO e cea mai importantă sursă de trafic organic – incluzând, desigur, și resursele utile și bine optimizate de pe blog. Apoi continuăm cu:
- Guest posts
- Vizite venite din recomandările clienților fericiți
- Clicks în urma unei conferințe, unui webinar sau unui eveniment online/offline
Ce este traficul plătit
E scump, asta e. Dar lăsând adevărurile nesărate deoparte, traficul plătit e reprezentat de toate vizitele site-ului venite dintr-o sursă plătită, fie că vorbim de reclame sau de postarea unui influencer.
Surse de trafic plătit
- Reclamele de toate felurile: Facebook ads, Google ads, display ads
- Contracte cu influenceri
- Marketing afiliat
- Conținut sponsorizat în diverse publicații
Trafic Organic sau Trafic Plătit?
Dacă mă întrebi pe mine, întrebarea nu e pe care să-l alegi, ci în ce proporție să mergi cu ambele. Dar dacă e să mergem mai departe cu comparația dintre cele două, iată câteva beneficii și dezavantaje pentru ambele.
Traficul organic – Minusuri
- te costă mai mult la început
- implică muncă
- durează 4-6 luni să vezi rezultatele
- necesită calitate, empatie și să cunoști îți cunoști avatarul al naibii de bine
Traficul organic – Plusuri
- e o sursă nesecată de click-uri pe site
- odată ce l-ai construit, e al tău – nu ți-l mai ia Zuck cu o schimbare random de algoritm
- îl plătești o singură dată – nu mai trebuie să faci o fisă de fiecare dată când are rezultate
- ai același trafic indiferent de cash-ul din firmă (ceea ce e de mare ajutor atunci când n-ai)
- atragi 100% audiență interesată de ce faci sau vinzi (altfel n-ar fi căutat pe Google acele cuvinte cheie)
- oferi valoare pe care o poți capitaliza mai târziu
- construiești o relație pe termen lung cu audiența
- devii cineva – brandul tău capătă credibilitate și autoritate în domeniu
- e accesibil comparat cu beneficiile – cel mai bun ROI
- și poți lucra cu mine pentru scrierea articolelor SEO 😊
Traficul plătit – Minusuri
- e scump
- ai oprit plata, s-au oprit click-urile
- scad vânzările când nu ai cash pentru reclame (fix ultimul lucru de care ai nevoie)
- plătești ca reclamele să fie văzute de o audiență care n-are nicio treabă cu produsul tău (oricât de bună e făcută targetarea, nu ai 100% rată de acuratețe)
Traficul plătit – Plusuri
- ai rezultate imediat
- vezi instant dacă funcționează
- ajungi la mai mulți oameni mai repede
- șiiii poți lucra cu mine pentru conceptele și textele de ads
De ce NU îți recomand social media ca sursă de trafic
Pentru că are cel mai mic ROI. Adică baaaagi bani în strategie, design și copy, dar nu te și aștepta să scoți ceva. Social media e răul necesar pentru orice brand din secolul ăsta, dar e ca diploma de facultate în România: trebuie s-o ai, dar nu faci nimic cu ea.
Cu ochiul pe ROI
Nu mai știu unde am auzit asta, dar e prea adevărat să n-o spun aici:
Directorii de marketing veniți din corporații și branduri mari sunt toxici pentru firmele mici și mijlocii.
De ce? Pentru că firmele mici și mijlocii au nevoie de cash ca să supraviețuiască, nu de cai verzi pe pereți care consumă bani și duc nicăieri.
Brandingul, imaginea, PR-ul și toate cuvintele astea fancy sunt pentru companii care 1. au bugete ca lumea, 2. își permit să meargă pe pierdere cât o fi și 3. sunt susținute din spate de un conglomerat.
Ele nu au nevoia imediată să producă cash și nici să prioritizeze acțiunile de marketing cu cel mai mare ROI.
Spre deosebire de noi, restul muritorilor, care avem nevoie de cash ca de oxigen.
Full transparency: Scriu texte și pentru social media
Pentru transparență full, eu fac și social media pentru 2-3 branduri (dintre care unul internațional). Recomandarea mea nu vine din vreun interes personal, ci dintr-o realitate: social media nu generează vânzări sau trafic în mod organic. Cel puțin nu în ziua de azi (acum 10 ani o făcea).
Antreprenorii care aleg să investească în social media știu asta, dar continuă să o facă pentru:
- imagine de brand
- autoritate
- comunitate
Și alte motive care variază în funcție de strategia fiecăruia.
Recomandarea mea: Articolele SEO pe Blog
Recomandarea mea este să postezi pe blog articole:
- optimizate SEO
- de interes pentru clienții tăi
- interesate, funny sau de ajutor
Articolele SEO sunt o sursă excelentă de trafic organic. În timp, ele pot înlocui 10%, 30%, sau chiar 50% din traficul pe care în mod normal îl cumperi din reclame, dar la un cost mult mai bun și cu câteva beneficii în plus:
- imagine de brand îmbunătățită
- o audiență mai calitativă căreia i-ai oferit valoare
- și care apoi poate fi direcționată mult mai ușor către următoarea conversie (abonare la newsletter, follow pe social media, sau chiar add to cart)
De unde știu că articolele SEO funcționează?
Pentru că mi-am întrebat clienții:
Procesul din spate
Nimeni: nimic.
Anda: Hai să-ți spun cum scriu eu articole SEO.
Uite procesul meu:
- Research
Descopăr ce caută potențialii tăi clienți pe Google:
- de ce le pasă
- ce interese au
- dorințe
- plăceri vinovate
- …și toate aspectele legate de produsul tău
- Subiecte & cuvinte cheie
Din research extrag subiecte și cuvinte cheie folosite de potențialii tăi clienți în căutările pe Google:
- subiect 1 – cuvânt cheie 1
- subiect 2 – cuvânt cheie 2
- subiect 3 – cuvânt cheie 3
- Scriu un articol pe subiect 1
Fain, de interes sau de ajutor pentru potențialii tăi clienți.
- SEO
Inserez cuvânt cheie 1 în text și fac setările SEO din articol.
- Trafic organic
În 4-6 luni, viitorul tău client caută cuvânt cheie 1 (pe care știm deja că îl folosește din RESEARCH). Te găsește pe Google. Dă click.
- Discovery
Citește – sau cel puțin scanează – articolul.
- Conversie
Conversia nu e doar vânzare, ci e un pas înainte în relația voastră. La fel cum într-o relație amoroasă prima conversie nu este căsătoria, ci acceptarea unei invitații la cafea, și în eCommerce prima conversie poate să fie:
- abonarea la newsletter
- follow pe social media
- sau chiar și vânzarea
Investiția ta
Cu răbdarea trecem marea. Nu generezi cine știe ce trafic organic pe site dintr-un singur articol SEO, deci ai nevoie de un plan și de o colaborare pe termen mai lung.
Pachetele mele de articole SEO ajung la 500€ pe lună și încep de pe la 200€. Includ în ele brieful, toate întâlnirile noastre, research-ul menționat mai sus, setările și scrierea propriu-zisă. Dar cum lucrurile nu-s bătute în cuie și se mai schimbă de la o colaborare la alta, te invit să completezi acest formular și să intri în legătură directă cu mine.
Programăm o discuție gratuită de 20 de minute în care îți recomand cel mai bun plan de bătaie pentru obiectivele tale, vedem dacă ne potrivim și care sunt următorii pași în colaborarea cu mine.
Ți-a fost de folos articolul?
Rămâi prin preajmă. Mă găsești pe Instagram, rar pe Facebook și mai des pe Blog 🙂