Vrei, nu vrei, perioada roz cu sclipici tot vine. Nu dezbat cât e de fain Valentine’s Day, dar am să presupun că ești fan încasări mai mari, marketing sau o combinație dintre cele două. Caz în care nu o mai lungesc. Te invit să descoperi cele 10 campanii de marketing care m-au făcut să zâmbesc, au crescut vânzările, au generat buzz, engagement și presă gratuită. Am un feeling că măcar una te va inspira să încerci ceva diferit în 2024.
Preferata mea e campania #9, iar campania #10 e scrisă și gândită de mine. Până una alta, iată-le pe toate aici:
- Burger King: Adults Meal
- Waze: La drum cu Cupidon
- Date la #Starbucks
- Snickers: Știm că uiți
- Hotels.com: Check-in în tomberon
- Hinge: Șterge-mă
- Hooters: Uită de fosta
- Toblerone: Asigurare dulce
- Zoo: Numește un gândac după fostul
- Aceleași reduceri de Valentine’s Day
#1. Burger King: Adults Meal
Dacă copiii au Happy Meal, cu adulții cum rămâne? Asta pare să se fi gândit Burger King când a lansat Adults Meal, un meniu special de Valentine’s Day. Acesta conține:
- 2 Whoppers
- 2 porții de cartofi prăjiți
- 2 beri
- 1 jucărie pentru ADULȚI (wink, wink)
Oportunitatea
Când ești un lanț de fast fooduri, Valentine’s Day e pretextul perfect să faci o campanie. Orice campanie. Cu cât atragi mai multă atenție și presă, cu atât mai bine.
Inspiră-te
Știu că nu ești Burger King și nici McDonald’s, dar gândirea lor este impecabilă: orice ocazie este o ocazie bună ca să faci o campanie de marketing care îți crește vânzările.
Gândește diferit
Ce poți face diferit? Cum poți face oamenii să se oprească din scroll și să aibă o reacție?
Acțiune strategică
Atunci când gândești următoarea campanie de marketing, lasă-ți copilul interior să iasă la joacă. Măcar o dată pe an, vino cu o idee îndrăzneață și ai curajul să o implementezi. În cel mai rău caz, atragi foarte multă atenție. Iar în majoritatea situațiilor, atenția înseamnă bani 😊
#2. Waze: La drum cu Cupidon
Waze îl aduce în aplicație pe Cupidon, influencerul suprem în materie de îndrăgosteală. Cu o experiență de 3000 de ani(!) de încurcat viețile oamenilor, Cupidon vine cu câteva vorbe de duh pentru oricine dorește să-l activeze din aplicație.
Oportunitatea
Cum să folosești Valentine’s Day ca pretext să îți încânți utilizatorii – chiar și atunci când soluția ta are la fel de multe în comun cu dragostea ca baba cu mitraliera?
Inspiră-te
Știu, știu, știu. Firma ta nu are absolut nicio legătură cu florăriile, bijuteriile, ciocolateriile sau alte businessuri care ar avea sens să comunice în perioada asta. Dar asta nu înseamnă că nu poți comunica de ziua îndrăgostiților!
Gândește diferit
Cum poți face o campanie de Valentine’s Day care să aibă sens în contextul businessului tău?
Acțiune strategică
Cu puțin umor, orice se poate. Pune și un strop de creativitate și-ai făcut o campanie de ziua îndrăgostiților mai reușită decât te așteptai.
#3. Date la #Starbucks
Starbucks organizează cel mai mare date la cafea din lume. În parteneriat cu aplicația de dating Match, “Meet at Starbucks” devine o funcționalitate integrată a aplicației.
Oportunitatea
1 din 3 prime întâlniri are loc într-o cafenea.
Inspiră-te
Ce fac deja clienții tăi și ai putea folosi în următoarea ta campanie de marketing?
Gândește diferit
De ce au nevoie de tine? Care e nevoia reală din spate? Dacă Starbucks nu ieșea din cafenea, atunci analiza se oprea la muzica pe care o ascultă clienții, la ce îi face să cheltuie mai mult sau la aromele pe care le preferă.
Nu ai toate resursele (și e ok)
De aceea există parteneriatele strategice. În loc să caute oamenii care ies la un prim date precum acul în carul cu fân, Starbucks a făcut un parteneriat cu Match, locul unde se strâng toți oamenii care ies la date-uri.
Acțiune strategică
Analizează comportamentul clienților tăi cu 2-3 pași înainte să îți intre în prăvălie. Leagă parteneriate strategice cu firme surprinzător de complementare. Exact ca un cuplu reușit 😊
#4. Snickers: Știm că uiți
Plecând de la celebrul slogan: “Nu ești tu când ți-e foame”, Snickers a lansat o campanie de Valentine’s inspirată din realitatea mea, poate și a ta: “Uiți când ți-e foame”.
Și nu că n-ai uita lucruri mai importante, dar măcar o dată în viață tot ai uitat să rezervi o masă la un restaurant în seara de Valentine’s Day. Pentru noi, ăștia uitucii, Snickers a pus rapid de un restaurant care să adăpostească îndrăgostiții în această seară rezervată iubirii.
Oportunitatea
Problema rezolvată de Snickers e simplă: foamea. Dar doar pentru că produsul tău rezolvă o problemă, nu înseamnă că trebuie să elimini mesajele care vorbesc și despre alte probleme (mai mult sau mai puțin amuzante).
Inspiră-te
Ce alte probleme ale clienților tăi poți scoate la lumină?
Gândește diferit
Hey, nu toți avem bugetul de marketing pe care îl are Snickers ca să punem de un mic restaurant pentru uituci. DAR! Poți veni cu soluții altfel. Sau în ultimă instanță, poți face haz de necaz. Până la urmă, chiar și restaurantul Snickers a adăpostit câteva zeci de îndrăgostiți. Restul uitucilor lumii au râs și s-au bucurat să fie văzuți și înțeleși.
Acțiune strategică
Când toată lumea face stânga, tu virează la dreapta. Un mesaj amuzant iese din anonimat într-o mare de inimi și declarații siropoase.
#5. Hotels.com: Check-in în tomberon
Ăștia de la Hotels.com au avut o idee absolut trăznită. “În loc de hotel, hai să facem pagina unui tomberon – iar oamenii să povestească ce fost sau fostă merită să se cazeze acolo.”
Ge-ni-al. Puțin răutăcios. Dar terapeutic.
Oportunitatea
O bună parte din populație își urăște deja fostul partener. De ce să nu capitalizezi asta?
Inspiră-te
Cum îți poți folosi produsul într-un mod lateral ca să faci o campanie ce generează o tonă de engagement?
Gândește diferit
O cameră de hotel nu trebuie să fie o cameră de hotel. La fel cum și produsul tău se poate deghiza cu o ocazie așa specială cum e Valentine’s Day.
Acțiune strategică
Fă un produs limited edition – chiar dacă e 100% imaginat și nu implică costuri reale de producție.
#6. Hinge: Șterge-mă
La fel ca o carte bună, știi că aplicația de dating Hinge și-a făcut treaba abia atunci când nu mai ai nevoie de ea. Hinge e menită să fie ștearsă și nu îi e rușine să o recunoască. De Valentine’s Day își provoacă utilizatorii să găsească #truelove… și să-i dea delete.
Oportunitatea
Nicio soluție nu funcționează pentru totdeauna. Și e perfect să fie așa. Identifică situațiile în care soluția ta devine inutilă – și spune-o cu voce tare!
Inspiră-te
E minunat să îți concediezi o parte din clienți pentru că astfel vorbești mai răspicat cu cei care au cu adevărat nevoie de tine.
Gândește diferit
Care sunt situațiile în care soluția ta devine inutilă? Ai curajul să vorbești deschis despre ele.
Acțiune strategică
Iubesc secțiunile de pe paginile de vânzare “Produsul/Serviciul X nu e pentru tine dacă”. Ia vezi: ți se potrivește și ție una?
#7. Hooters: Uită de fosta
Să trecem la campanii mai… creative. Hooters (da, cei cu 👀) își invită clienții să aducă o poză cu fosta și s-o distrugă. În schimbul gestului absolut terapeutic, bărbații primesc aripioare din partea casei. Aripioare de pui, da?
Oportunitatea
Hooters s-a prins că o bună parte din clienți sunt single și supărați pe fosta.
Inspiră-te
Tu cât de bine îți cunoști clienții? Știu că e Valentine’s Day, dar dacă 80% din cei care îți trec pragul sunt burlaci, atunci clasica abordare de marketing nu o să funcționeze.
Gândește diferit
Care parte din piață nu e servită de Valentine’s Day? Dar cu altă ocazie?
Acțiune strategică
Uneori e indicat să faci exact opusul. Dacă toate restaurantele preiau rezervări pentru o cină romantică în doi, tu poți organiza un party anti-Valentine’s Day pentru persoanele singure.
#8. Toblerone: Asigurare dulce
Totul e bine când se termină cu dulce. Iubirea nu-i garantată, dar ciocolata poate să fie. Cel puțin asta spune Toblerone în campania de Valentine’s Day în care îți promite cu subiect și predicat că îți asigură ciocolata dăruită de ziua îndrăgostiților. Dacă relația ta se destramă în mai puțin de o lună, primești toți banii înapoi.
Oportunitatea
Nu se întâmplă des, dar uneori Valentine’s Day te prinde într-un situationship, cum ar zice americanii. Adică nu chiar cea mai stabilă și cu sens relație din lume.
Inspiră-te
Dintre toooți potențialii tăi clienți, alege o nișă. Vorbește cu ei într-o campanie de marketing care ne distrează pe toți.
Gândește diferit
Cum poți folosi datele despre clienții tăi, garanțiile și ideile crețe ca să creezi o ofertă despre care lumea să vorbească?
Acțiune strategică
Exact ca în campania Toblerone, scopul nu e să vinzi oferta în sine. Oferta – cu tot cu garanția – e mijlocul prin care obții atenția oamenilor. Iar atenție = bani 😊.
#9. Zoo: Numește un gândac după fostul
Asta da campanie de marketing care nu doar că nu costă mare lucru, dar vine cu ditamai impactul, presa și ceva încasări generoase. Grădina zoologică din El Paso a zis așa: “Tu îți urăști fostul. Sau soacra. Sau șeful. Știi ce? Pe cine vrei tu. Noi botezăm un gândac cu numele nefericitului și îl dăm de mâncare unui animal de-aici.”
Toată nebunia a devenit virală, gândacii au fost mâncați, banii încasați.
Oportunitatea
Jocul de cuvinte “to bug someone” (a enerva în engleză – verb care pleacă de la substantivul bug: gândac/goangă).
Inspiră-te
Nu e nevoie să cheltui bani ca să faci valuri.
Gândește diferit
Ce faci zilnic în afacerea ta (cum ar fi să hrănești animalele cu gândaci în cazul grădinii zoologice) și poate fi folosit într-un mod amuzant sau total nou?
Acțiune strategică
Uită-te la activitățile de rutină din afacerea ta cu ochi noi. Un nou set de ochi, ideal ai unui non-expert, ajută enorm la crearea de noi conexiuni creative.
#10. Aceleași reduceri de Valentine’s Day
…Dar puțin mai altfel. Uneori nu ai timpul, echipa, resursele sau banda să faci cine știe ce campanie de marketing. Și are super mult sens. Cam asta se întâmpla cu Janette fix acum 1 an de Valentine’s Day, când mi-au cerut să condimentez o campanie destul de simplă: ads plătite care promovează reducerea de ziua îndrăgostiților. Fără idei geniale, produse noi sau concepte fantastice.
Oportunitatea
E Valentine’s Day. Și ești un brand de bijuterii.
Inspiră-te
Sigur că poți să zici: “Avem reduceri”. Dar parcă altfel sună când vorbești de bijuterii ca fiind un limbaj al iubirii sau când presari în rețeta iubirii și niște accesorii strălucitoare.
Gândește diferit
Care sunt cuvintele și asocierile ce îți pot schimba total campania?
Acțiune strategică
Lucrează cu un creativ – indiferent dacă vorbim de marketer, copywriter sau designer. Analizează ROI-ul campaniei. Dacă ROI-ul crește, repetă colaborarea.
Eu sunt Anda Cristea
Și scriu. Iar atunci când nu scriu, fac campanii faine de marketing care aduc rezultate și cresc afaceri. Îmi folosesc cei 11 ani de studiu și experiență în marketing, backgroundul antreprenorial, networkul și inteligența artificială ca să duc afacerile din punctul A în punctul B prin marketing cu rezultate.
Vrei să vorbim despre afacerea ta? Scrie-mi la anda@andascrie.ro. Și dacă vrei să ne cunoaștem, hai pe Instagramul meu.